Friday, February 17, 2012

12 Feb peristiwa bersejarah!

assalamualaikum,


jangan ingat ana salah tarikh maulidur eh...ana sebenarnya nak mencerita kan tentang sejarah seorang cendekiawan islam yang sangat berjasa...sesetengah orang tahu tentang peristiwa berdarah pada 12 Feb 1949 iaitu kematian hassan al-banna.beliau adalah pengasas ikhwan muslimin yang menjadi kebanggaan islam.beliau disegani kawan dan lawan,beliau lahir pada bulan oktober 1906,ayah beliau adalah seorang syeikh.

Hassan Al-Banna berdakwah dekat serata tempat kat kedai kedai kopi.beliau menyebabkan banyak pelanggan datang ke kedai kopi yang dia pergi untuk mendengar dan mempelajari tentang islam sehingga tauke kedai kopi lain ajak beliau untuk pergi ke kedainya sebab dia tengok ramai pulak orang dok kat kedai kopi lain.

beliau begitu risau apabila tengok kecelaruan identiti pada zaman itu.sehingga beliau berkata "kami begitu risau hingga kami menangis"(kami tu kawan kawan beliau).betapa beliau kepada ambil berat tentang kita.

pada 12 Feb 1949 dia meninggal akibat ditipu oleh polis kerajaan yang beliau diberitahu bahawa ada sebuah perjumpaan dekat satu tempat tu.beliau pergi ke sana tetapi beliau tengok takde orang pun kat situ.beliau pun tunggu di dalam kereta sampai satu masa,beliau rasa hairan dan syak wasangka.tiba-tiba sekumpulan orang yang tidak dikenali terus menembak hasan al banna.

berita itu tersebar dengan cepat orang mahu mengebumikan beliau tapi tidak dibenarkan oleh polis.hanya ayah nya saja yang boleh mengebumikan dia.

itu lah sejarah imam hasan al banna.jahat betul polis ni. orait lah bye

:face64:wasallam:face64:

Sunday, February 12, 2012

1st achievements!


:face18:assalamualaikum!


haha,ari ni ana buat satu gambar guna pototop(photoshop). ni pertama kali yang buat betul2 so takut buruk la.
:face15:hehe.kakngah(aisyah)kata comey.x tau la,simple sangat ni. mungkin betul kot.haha:face46:dengan ini saya mempersembahkan.....


haha....kat atas la pulak.silap la....tapi takpe.well,this my first pototop achievement!!!mungkin lepas ni saya akan post some thing like this setiap bulan atau setiap minggu.so check it out!

wallahu'alam.assalamualaikum.