Friday, December 31, 2010

night safari and cameron highland

assalamualaikum,

haa...ni nk cite sikit pasal night safari & cameron highland
seronok ni nak tunjuk gambar sikit           

haa ni ammar & my sister hanan


                                                                    hehehe lawa x?

                                                      nilak gmbr kt cameron,kelakar x?



                                                  waa.... ni pon kat cameron gam cactus
                                                                    comel x?


ok,ninak cite skit pengalaman gi vacation nih.... haritu kitorang pergi night safari....wktu tu hari ahad...melesa
menang lwn indon 3-0 gol pertama safee sali,gol kedua ashari kot & gol ketiga pon safee sali...

                                                               gol ketiga:


pembaca:oit ni bkn pengelaman nih...

penulis:"betul la,kitorang gi hotel ponorama tngk bola tapi gi nightsafari,nampak mcm2 yang favorite saye adelah badak sumbu tergolek tidur... :D         lepastu gi cameron pegi hotel rosa pasadena yang jujur...nak tau sebab apa...bacalah :D     pegi kat situ sejuk macam aircond yang terlebih 'powerful kot' atau pon 14 celcius tautak... esok tu plak gi big red strawberry farm!!! bes btol...dapat petik strawberry ..lah ice cream sundae..strawberry hot chocolate lah,souvenirs dengan macam2 lagi...

pembaca:org tegur sikit j...
                                                    
penulis:haa,lepastu lak gi ...............                                                                                        

pembaca:grrr..... ) :(

penulis:oit org belum habis cakap lagi dah mengamuk(blabbering) bla bla bla

pang!!

pembaca:HAHAHA....nk cakap cakap la :D

penulis:(tersedu2)ladang ttteh... sus susah nn nak turr un ngan nnaik bu bukit (pembaca bagi askim)
nni ga gambar nye
                                                                  lawa      kan?
                                                   pembaca:alamak..lapar la pulak... (sebab tu la mkn askem)

penulis:lepas tu pegi bee farm!!! bes (lick2) yummy!dapat  tengok mcm2 bunga & bee,dapat beli madu..
and then...naik kereta n behenti kat tapah lepas tu jumpe oppa!!!




comel kan? haahahahahahahaaaaaaahahahahahahahahhahahah
okelah hanan nak gune jap...   bye2 hahahaha.....

wassalam,                                   

Thursday, December 23, 2010

Back to top gadget & Header

assalamualaikum,

hai semua!!!helo everyone!!!
ok2 jap tengah pikir nak tulis ape....
ha!!pembuat header yang comel dan kacak ni....
dan back to top "patrick" tu...
hohoho
guess2...who is he/she???
she is my beloved sister!!
yang bernama....

NUR HANAN BT. BADHRULHISHAM
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


berikan tepukan gemuruh padenye!!!
woohoo!!!
hehehehehe....
rasanyer inilah penutup nye....
eh2,jap2... oh ye...link kakak ana nye blog...
Hanan's TOMODACHI


ok....inilah penutup nyer....
wassalam...

Saturday, December 11, 2010

exam & cuti sekolah part 2

assalamualaikum...

hmmm.....ni ana nk bagi tips untuk exam!!!
tips ni ade tujuh ok
best tak???
okelah ini dia tipsnya...

1.menyemak jadual

ok...kite kena semak jadual dulu....
yang paling pntg waktu saat2 akhir latihan pulak  mesti diteruskan mengikut kertas peperiksaan yang akhir
diduduki,student2 akan belajar subjek yang akan diuji waktu hari pertama peperiksaan.   


kalau wat camtu,korang akan membuat persiapan yang penuh,dan xde yang tertinggal pon....  :)
2.kunci periksaan


ape bende kunci peperiksaan?peperiksaan ajar student kena wat latihan dengan study untuk mengingat
pelajaran yang dulu2 tu...selain mengelak diri daripada lupa facts2 waktu menjawab soalan.


kalau camtu,korang kena jangan jemu untuk terus study.terutama menggunakan kertas peperiksaan tahun terdahulu atau soalan yang same.. -ana akan buat jadi yang bahasa tulen ok? Langkah itu akan membiasakan anda dengan soalan standard, di samping membolehkan ingatan anda kekal dan berpanjangan.
-tulisan akan menjadi besar nanti.. :|
3.tentukan keutamaan

Belajar pada saat-saat akhir juga perlu mengutamakan mata pelajaran atau kemahiran yang masih belum atau kurang dikuasai. dalam hal ini, jangan sekali-kali belajar subjek yang anda sukai saja, sebaliknya merangkumi semua.
Ini kerana setiap peperiksaan akan membabitkan semua subjek dipelajari di sekolah, bukannya berdasarkan minat seseorang student.
4.banyak mengingat dan membuat kaitan
Mengingat adalah satu perkara penting yang mesti dilakukan calon dalam menghadapi peperiksaan. Pelbagai cara boleh anda digunakan untuk mengingat, antaranya belajar berulang kali mengenai sesuatu kemahiran.
Apa-apa pun cara digunakan, terpulang kepada anda, asalkan ia dapat membantu mengingat dan membuat kaitan apabila diperlukan.
-ni yang panjang sikit nih...
5.merancang persiapan peperiksaan
Ada tiga perkara yang mesti diamalkan calon bagi menentukan kejayaan cemerlang dalam peperiksaan.
a. Pertama, sebelum peperiksaan khususnya dalam tempoh beberapa minggu ini, kuat dan tingkatkan usaha serta semangat dengan belajar secara berterusan.
Selain di sekolah dan rumah, anda seharusnya mengambil peluang memanfaatkan masa yang ada, tidak kira di mana saja berada dengan membaca nota ringkas yang disediakan sebelum ini. Ini akan membantu anda mengingati semula apa yang telah dipelajari.
Dalam pada itu, kesihatan diri jangan diabaikan. Walaupun bersemangat untuk menduduki peperiksaan, janganlah keterlaluan hingga lupa makan dan minum. Ini kerana keadaan itu boleh menyebabkan anda jatuh sakit.
Tidur hendaklah mencukupi supaya anda sentiasa selesa dan dapat memberi tumpuan terhadap pelajaran sama ada ketika di sekolah mahupun sewaktu belajar sendiri di rumah. Kesihatan tubuh badan yang baik amat perlu, apatah lagi akan menduduki peperiksaan.
Buat seketika, lupakan dulu perkara-perkara lain yang anda minat, sebaliknya manfaat masa yang ada dengan mengulang kaji pelajaran. Ini kerana semua perkara itu boleh dilakukan kemudian berbanding peperiksaan yang kata orang sekali seumur hidup. Jangan lepaskan peluang keemasan itu.
Begitu juga dengan pengambilan makanan, seharusnya ia seimbang. Dalam masa beberapa hari ini juga, anda seharusnya makan makanan yang berzat dan boleh membantu mengembang dan mencergaskan minda anda.
Setelah segala persiapan diri sudah dilakukan, anda perlu pastikan keperluan peperiksaan yang lain tidak dilupakan, antaranya peralatan menulis khususnya pensel 2B, pemadam dan penajam pensel, jika tidak sediakan beberapa batang pensel. Pastikan peralatan ini disediakan lebih awal dan tidak lupa dibawa pada hari peperiksaan.
Sebaiknya tidurlah lebih awal pada malam hari peperiksaan. Langkah itu perlu supaya anda berasa segar dan dapat menghadapi kertas peperiksaan dengan tenang tanpa sebarang masalah.
b. Kedua, pada hari peperiksaan. Bangun dan pergi ke sekolah atau dewan peperiksaan lebih awal, bagaimanapun pastikan anda bersarapan terlebih dulu. Jika anda bangun lewat, bukan saja tidak sempat bersarapan, malah akan tergesa-gesa ke sekolah.
Ingat, perbuatan tergesa-gesa menjanjikan pelbagai masalah, antaranya membuatkan anda panik lalu tidak dapat menumpukan terhadap peperiksaan.
Sebelum itu, jangan lupa bersalaman dengan ibu bapa dan minta mereka mendoakan kita dapat menjawab soalan dengan jayanya.
Ketika berada dalam dewan peperiksaan, anda hendaklah dalam keadaan tenang dan anggaplah peperiksaan itu sebagai perkara biasa. Untuk menenangkan diri jika menggelabah, anda tariklah nafas panjang-panjang. Langkah itu membantu jantung anda mendapat bekalan oksigen yang mencukupi, sekali gus menghilangkan rasa gugup dan bimbang.
Apabila menjawab soalan, sekali lagi anda perlu tenang. Setelah diberi kebenaran oleh pengawas peperiksaan, jawablah soalan yang anda fikir mudah dulu. Jangan guna masa terlalu banyak untuk menjawab soalan sukar itu, sebaliknya terus selesaikan soalan lebih mudah. Soalan susah yang ditinggalkan sementara itu jangan diabaikan, tetapi dibuat kemudian.
Jika menjawab soalan objektif, ketelitian amat perlu. Menentukan pilihan jawapan yang tepat amat penting. Pastikan jawapan yang kita pilih dalam kertas soalan sama dengan huruf pada kertas jawapan. Seandainya tersalah tanda, padamkan betul-betul sehingga hilang tanda hitam pensel
Walaupun sudah yakin jawapan yang diberi, baik bagi soalan objektif mahupun subjektif, semakan sebelum kertas jawapan diserah kepada pengawas peperiksaan adalah perlu dalam memastikan semuanya betul dan sudah dijawab. Oleh itu, peruntukkan sedikit masa untuk tujuan semakan terakhir.
Pembahagian masa yang betul amat perlu ketika menjawab soalan. Gunakan masa yang diperuntukkan dengan berkesan. Jangan sekali-kali alpa atau khayal sewaktu menjawab kerana langkah itu akan merugikan anda.
c. Ketiga, selepas peperiksaan. Setelah menduduki sesuatu kertas peperiksaan, anda tidak digalakkan berbincang dulu dengan rakan atau sesiapa mengenainya. Ini perlu bagi mengelakkan perasaan kecewa jika didapati jawapan anda terpesong atau salah.
Jika ini berlaku, anda mungkin hilang semangat atau fikiran terganggu ketika menjawab kertas soalan berikutnya. Sebaiknya, bincang kertas soalan itu setelah peperiksaan berakhir.
Langkah terbaik, beri tumpuan penuh untuk menjawab soalan, bukannya menyemak jawapan.
-jadi kecik balik
6.elakkan dari terlibat daripada situasi yang menganggu korang.
Menjelang peperiksaan, pelbagai dugaan mungkin dihadapi. Oleh itu, anda seharusnya sentiasa bersedia menghadapi apa saja dugaan yang boleh mengganggu perasaan. Selepas menunaikan solat lima waktu, berdoalah supaya Allah SWT tenangkan perasaan dan dapat fokuskan tumpuan terhadap peperiksaan.
7.berdoa dan bertawakal
Sering kali kita was-was ataupun tidak yakin dengan apa yang dilakukan. Dalam hal peperiksaan, anda tidak seharusnya kurang yakin dengan kemampuan diri jika sudah membuat persiapan rapi sejak awal lagi. Sepatutnya kita berdoa dan tawakal kepada Allah SWT kerana usaha itu adalah senjata terakhir bukan saja untuk membina keyakinan diri, malah mencapai kejayaan.
Itulah di antara tip-tip yang boleh digunakan oleh pelajar sebagai panduan persedian dan meghadapi peperiksaan tidak lama lagi. Di harap dengan panduan tip-tip di atas, pelajar-pelajar akan berkeyakinan dan membuat persiapan yang cukup untuk menghadapi ujian itu nanti.
Jadi, bagaimana persediaan anda sekarang ? Adakah anda sudah benar-benar bersedia ?? 

okey,wayang dh abis.....
ni xde kaitan pon dengan di atas tapi budak ni comel...

okey bye2,
wassalam



Friday, December 3, 2010

Takut!

Assalamualaikum,
I think i should "update" my blog.
 so long i can't use internet.....
but,
my mom give me a chance to do a new post
since,my exam has past
so i can use internet when weekends come..
okay, i will start my post with bismillahirrahmanirrahim....

do you feel weird and afraid?
I feel it....
because when i wake up,
it's 6:30

when i go out from the toilet to take a wudu'
it's 6:55

owh!
thats fast!
the doom day is near...
do you what am i thinking?

1.Al-Masih Al-Dajjal
2.need more tarbiyyah
3.penentu Syurga & Neraka

gulp....
seram gak tulis ni......
bila nak tidur je,teringat pasal kematian.
tak boleh nk tdr.....
rase risau pasal mak,abah dan seluruh keluarga
hmmm....
korang tak takut ke???
tak risau ke??
ana sangat2 risau....
okelah,korang fikir2 lah dulu ye...
jangan lupe check sambungan post ni....

wassalam.....